hétfő, január 16

Rákóczi túrós

Régen írtam már receptet, pedig konyhámban a lábosok, tepsik szinte minden nap bevetésen vannak. Következzen most egy süti, amit mindenki ismer, és majdnem mindenki szeret. Igaz, nem tartozik a legegyszerűbbek közé, de azt hiszem, megéri a fáradtságot.

Szombat délelőtt készítettem el, mikor már lassan 24 órája egy gyermekes anyukaként tengtem-lengtem a lakásban, és úgy éreztem, végre újra eljött a Rákóczi túrós ideje.
Többször sütöttem már ezt a finomságot, még a gyerekek születése előtt, két szabad kezes korszakomban.

3 fázisban készül:

(1)

24 dkg finomlisztet összegyúrok 14 dkg margarinnal, 8 dkg cukorral, 2 tojás sárgájával. Egy-egy deka ide vagy oda sosem hoz zavarba, azért írok ilyen szőrszálhasogatóan precíz értékeket, mert hátha valaki szereti betartani a receptek betűjét. Bizony ez, az akár linzer-tésztának is nevezhető réteg nehezen áll össze, de nem szabad az elején feladni! Nyújtsuk ki a tepsink méretének megfelelő nagyságúra, majd óvatosan (sodrófánk segítségével) emeljük át a kivajazott, kilisztezett tepsinkbe. Szurkáljuk meg a tetejét egy villával és süssük kb. 170 fokon félkészre. S hogy sütés közben se unatkozzunk, elkészítjük a sütink következő rétegét! (Mentőötletek: lehet finom félkész linzertésztát vásárolni a boltokban, a legtöbb már ki is van nyújtva, és sütőpapírra feltekerve, így ha valaki időt és energiát akar spórolni, szerintem elcsábulhat. Másik ötlet: a nyújtás és átemelés nehézségeit megspórolhatjuk, ha a begyúrt tésztánkat rövid ideig a mélyhűtőbe tesszük, és mikor megkeményedett, egy nagy lyukú reszelőn belereszeljük a tepsinkbe, majd a kezünkkel elegyengetjük a "morzsákat", jól összenyomkodjuk őket, végül így is tökéletes tésztát kapunk.) Ha kivettük a sütőből a tésztát, hagyjuk egy kicsit kihűlni, majd kenjük meg a tetejét baracklekvárral.

    (2)

    70 dkg túrót kikeverünk 6 tojás sárgájával, 8 púpos evőkanál porcukorral, citrom reszelt héjával, 10 dkg mazsolával (érdemes előtte forró vízben áztatni, hogy megszívja magát, majd lecsepegtetni). Ezt a túrós krémet a linzertésztánk tetejébe kanalazzuk, majd vissza a sütőbe, és kb. 150 fokon süssük majdnem készre.

    (3)

    Utolsó lépésként 8-9 tojás fehérjéből 24 dkg krisztálycukorral és néhány csepp citromlével kemény habot verünk, a túrós réteg tetejére kanalazva, alacsony hőfokon sütjük (én kb. 100-120 fokon sütöttem/szárítottam). Ha elkezd barnulni a teteje, kivehetjük. Ha ügyesen dolgoztunk, egy kis hűlést követően gyönyörű karamell cseppek díszítik majd a süti tetejét. Miután kihűlt, vizes késsel szeleteljük!

(Látszik, hogy nem vagyok vérbeli gasztroblogger, mert bár lépésenként lefotóztam a süti születését, elfelejtettem kiemelni egy szeletet és oldalról is megörökíteni, pedig a nagyok mindig úgy szokták, elég logikusnak tűnt volna. Legközelebb pótolom!)

3 megjegyzés:

Névtelen írta...

Szenzációs volt a külseje és nagyon fínom az íze, bármikor újrázhatsz. Köszönjük, jól esett. Puszi, Mária és Sándor (akinek kedvence).

Andus írta...

Jéééééééééézusom!!!!

cili írta...

Legközelebb én is kérek kóstolót, mint cukrásztanonc!

Ui. A Kugler cukrász könyv szenzációs, nagyon hasznos, köszönöm!!!