péntek, április 1

Fokhagymás csiga

VP állítása szerint sokat nyomott a latba ez a sós kelttészta, mikor megkérte a kezemet (a kis számító beles...). Mikor az első közös otthonunkban laktunk, még gyerekek nélkül, az esti baráti sörözgetések-borozgatások kísérője volt ez a rozmaringos csoda csiga. Stahl Judit valamelyik szakácskönyvében lapul az eredeti recept, gondolom egy régebbiben, mert az első sütésnek már van vagy 11 éve.
Szerelmi bájital helyett (a sör amúgy is már a kezükben van...):
Egy nagy kelesztőtálban elkeverek egy zacskó élesztőport (ha minden igaz 7 gr) pár kanál meleg vízzel és egy kevés cukorral. Egy másik edényben összekeverek 3 dl meleg vizet, egy-két evőkanál olivaolajjal, egy evőkanál sóval, ízlés szerinti borssal, 2 teáskanál cukorral, és apróra vágott rozmaringgal (ne sajnáljuk), az őrölt is megteszi, egy evőkanál biztos belemegy. Ezt a trutyit (ha elkészíted, te sem tudod más szóval illetni) hozzálöttyintem az addigra kicsit felhabosodott élesztőhöz, és jöhet a robotgép, dagasztókarral: Kb. 50 dkg réteslisztet meglangyosítok a mikróban, és apránként hozzákeverem. Sokáig dagasztom, akkor jó, ha hólyagos lesz a tészta, és nagyjából összeáll. Ilyenkor gép kikapcs, kezünk bekapcs, és jöhet a manuális dagasztás, inhüvelygyulladás, s közben még 5-10 dkg feldarabolt fekete olivabogyót is beledolgozok, csak a hecc kedvéért. (15 dekát veszek, és örülök, ha a végére marad 5 a tésztába.....) Imádok dagasztani, ha kell, közben lisztezem még egy kicsit a tésztát, ha nem, akkor is, mert lisztezni is imádok. Cipót formázok felőle, kicsi lisztet szórok a tetejibe (mondom, hogy imádom), és egy órát meleg helyen kelesztem (fóliát teszek rá, vagy a kelesztőtál tetejét.)
A cipó egy óra alatt kb. a duplájára nő, és lyukacsos lesz, de egyben rugalmas is, illatozik. Ez már fél siker. Átgyúrom, majd egy nyújtódeszkán nagyjából téglalap alakúra nyújtom (ha profi lennék, most írnám, hogy hányszor hány centisre, de én örülök, ha a téglalap összejön...), és megkenem fokhagymás vajjal (kb. 10 dkg puha vaj, 4-5 gerezd foki, nem spórolósan..., ha már homár, legyen kövér, juhéééé), majd a téglalap hosszabbik oldalánál fogva feltekercselem a tésztát, elviekben így egy hengert kapok, amit kb. másfél cm-es darabokra vágok, és az így született csigákat egymás mellé teszem egy tepsibe (nem túl szorosan, mert még nőnek). Kelesztem újabb fél órát, majd megkenem egy kis vizes tojássárgájával, és irány a sütő, 200 fok, kb. fél óra.


Néhány tapasztalatból született jótanács: Ne kezdd el szűk gatyában enni; kalkuláld bele, hogy 2 napig fokhagymaszagot áraszt minden, a szagelszívó, ill. a lakás illatosító berendezései csődöt mondanak; a férfi rokonságból előtör az állatias hedonizálás, te meg sütkérezhetsz az üres tepsik látványában (érdemes a sütőből kivéve azonnal menteni magunkank egyet-kettőt).
Padlizsánkrémet, halkrémet rittyentve mellé férjed újra megkéri a kezedet, s te elgondolkodhatsz.....

4 megjegyzés:

Névtelen írta...

hát édes Dórikám ha ilyet kellet volna sütnöm tuti , hogy inkább vénlály maradtam volna , mert ez az amire alkalmatlan vagyok !!De miért is nem kaptam még soha ilyet ??? ja, tudom nem akarsz hozzámjönni feleségül !!de nagyon fincsi lehet, nyáron kell sütni amikor minden nyitva lehet és el tudom képzelni , hogy akkor olyan "olasztengerpartillat" lengi be a
Pasaréti környékét.Kere

Névtelen írta...

Én sajnos elmulasztottam ezt megkóstolni (hülye fogyókura...), de legközelebb feltétlenül kérek belőle!!!!!!!!!!!!!

Sok puszi,
Kriszti

kinga írta...

nyammmmm-ezzel meghódítom újra az alfa hímet!

Nagyon kedves a blogotok, szépek a kispasik, nekem nagyon bejön a stílusod, a képek szuperek...kell ennél több?
VP meg félig-meddig kollega, magam kém-fiz-számtek alapdiplomás vagyok, de identitásban meg egész más:)
Dóri, most a 8 óra meló mellett ismét egyetemre járok, mert megérdemlem:)))
Ahogy nőnek a pasik, azért ismét visszatér az "énidő", abból jut idő kedveset olvasni és jóban lenni a világgal!!
Hajrá fiús anyák!
kinga

vp írta...

Vigyázat! Hatodik-hetedik??????????
Tényleg "veszélyes" ez a csiga :-)!

Kinga, csodállak, fantasztikus, én nem is tudom........

Hogy csinálod? Még Nálad is kicsik a legkisebbek, nem? Egyetem????? 8 óra munka??????????????
Váóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóó!
Nekem már az is önmegvalósítás, ha egyedül mehetek pisilni :-)!

Bizony hajrá fiús anyák (meg lányosak is :-))!!!!

Dóri