csütörtök, február 26

Rakott bab és spárgás pangasius

A hét elején kreáltam két új ételt, és mivel egy este alatt elfogyott a 3 napra előre megfőzött adag, gondoltam leírom a receptet.

A rakott bab roppant egyszerű és gyors, semmi extra. Szükségeltetik hozzá 1 db sárga/zöldhüvelyű babkonzerv, egy csomag füstli virsli. A virslit felkarikázom és a kivajazott jénaiban összekeverem a babbal. Készítek egy besamel-mártást, azaz vajat olvasztok, lisztet pirítok, tejjel felöntöm (csomósodás esetén leszűröm, de kis kézi habverővel egyszerűen csomómentesre keverhető), teszek hozzá sót, borsot, szerecsendiót. (Ez eddig a Mamám receptje.) Innentől kezdve más, mint a klasszikus mártás: én nyomtam bele fokhagymát, és kevertem bele sok-sok petrezselymet, és tejfölt. Végül egy háromszögalakú "macisajt" szerűséget is beleolvasztottam (igaz az osztrák tesót és paprikás-füstölt sajtos ízesítésűt), és szerintem ezzel tettem a legjobbat. A szósszal nyakonöntöttem a virslis-babot, és be a sütőbe kb. 45 perc 170 fok körül, de sosem használok stoppert. Ha valakinek nagyon sok ideje van, reszelhet a tetejére sajtot, nekem most nem volt se időm, se kedvem, se sajtom...
Az étel kb. 20 perc alatt sütéskész állapotba hozható, becs szó!

Spárgás pangasius: Pangasiusról azt olvastam, hogy valami harcsaféleség, de ezen belül több mint 30 faj van, nem tudom pontosan melyiket esszük, én erre tippeltem (Nagyvadi! Te biztos lubickolsz a témában!!!):


A síszezonra tekintettel, itt egy a hófödte pangasius-hegyvonulat:

Múltkor póréhagymával készítettem el, és most is ez volt a szándékom. Vettem is egy gyönyörű példányt a közértben, de mikor megmostam, volt egy olyan érzésem, hogy nem elég egy puszta lötykölés, hanem szükségeltetik egy levelekre bontás utáni hosszas fürdő. Minden igyekezetem ellenére ez sem volt elegendő, s mikor fonnyasztottam az olajon a hagymakarikákat, valami hihetetlen bűz kezdett terjengeni a lakásban (az ilyenkor szokásos hagymaszagon kívül), mintha vegyszereket főznék. VP-vel 2 mp alatt döntöttünk, az "akkor ebből nem eszünk" mellett. Már majdnem elkezdtem mezei fokhagymás tejszínes szósszal sütni a halat, mikor eszembe jutott az egyik legkedvesebb zöldségem, a spárga, amiből mindig akad 10-15 kg lefagyasztva a családban. Előkerült egy bő fél kilós csomag (megpucolva, felvágva fagyasztjuk), melyet forrásban lévő vízbe dobtam, amit előzetesen megsóztam és kicsit megcukroztam (különben keserű lesz a spárga). 5 perc főzés után leszűrtem. Egy másik lábosban hevítettem olajat, bele fokhagymát, kis bazsalikomot, és a teraszról még a jó meleg nyáron leszüretelt és lefagyasztott snidlinget, sót, borsot, majd egy doboz főzőtejszínt, kis tejfölt. Ebbe a szószba kevertem a spárgát, majd a kivajazott tepsibe lefektetett és megsózott halszeletekre kanalaztam. Sütőbe vele, 170 fok, 75 percet sülhetett (először fólia alatt). Mindenkit arra biztatnék, hogy vegyen jázmin rizst, ami bár drágább (piacon érdemes venni, nem közértben), és tényleg követeli a kereszthuzatot, de nem tapad és az íze egy külön történet...

4 megjegyzés:

Névtelen írta...

Hú Dóri, ez annyira jól hangzik! Gondoltam gyorsan elolvasom mi történt veletek mielőtt ennék valami ebéd-félét. Hát most olyan éhes lettem, hogy megyek és kieszem a hűtőt! :)
Puszi Nektek!!

Névtelen írta...

Szia Dóri, most láttam, hogy jártál "nálam":) A receptért köszi, mentem is ki gyorsan. Még a kettővel ezelőttihez akartam írni, hogy mi meg a Nagy-Villámon voltunk síelni múlt héten, az is nagyon klassz, bár korizni nem lehet. Jó hétvégét, remélem, marad még annyi hó, hogy síelhessen Boldi! Bori

Dóri írta...

Szia Bori!

Olvastam a bejegyzésed a síelésről:)! Mi a Nagy-Villám környékét csak hó nélkül ismerjük, tavasszal-nyáron-ősszel sokat sétálunk a közelében a Mócsai tanyán. Ismeritek? Nagyon jó hely, hatalmas réttel, ahonnan látni lehet a szomszédos dombon a telkünket :) (Dunabogdány). A Nagy-Villám teljesen kezdőknek ugye nem ajánlatos? Egy felvonó van? Eplényt a kásás hó ellenére nagyon élvezték a fiúk!
Sok a hasonlóság a családjaink között, pl.: ugyanolyan fürdőkádas játékok, cumik, rámolóművészek, non-stop csipogó ovis nagyfiú, alváshiány, szopibajnokok.....
Dóri

Névtelen írta...

Szia Dóri:) Igen, olvastam már Dunabogdányról a blogodon, ami egyébként szintén kicsit közös vonás, mert a nagyszüleim Leányfalun éltek, és gyerekkoromban rengeteget jártunk a bogdányi homokos strandra... Most meg, majdnem két éve kiköltöztünk Szentendrére (az II. aztán I. kerületből, milyen véletlen:)), szóval Bogdány szerintem idén is játszik majd nyáron, ha már nem féltem annyira a kölköket a vízbe eséstől...
Nagy-Villám: szerintem jó kezdőknek is! Van egy vastag kötéllel működő lift melletti "bébi-pálya" és van egy gyerekpálya, emellett egy kicsit meredekebb, "felnőtt" pálya. Jó weblapjuk van, ha beütöd a google-ba, hogy Nagy-Villám sípálya, kiadja! A Mócsai tanyát meg én nem ismerem még, szerintem ezen a nyáron kezdjük majd felfedezni a gyerekekkel a Dunakanyart, végre a kicsik is mobilisabbak lesznek már. Egyébként ez az e-mailem: erdoesb kukac freemail hu, esetleg írj ide, és akkor én is tudom a tiédet, ha bent járok Budán, összefuthatnánk mondjuk egy játszóterezés erejéig, szívesen látnálak titeket "élőben" is. A testi épségedre meg addig is vigyázz!! Szia, Bori