péntek, március 12

Kati-torna

Boldi szeptember óta heti kétszer jár Kati-tornára, ami alkalmanként másfél óra mozgást jelent. Az óvodai "sportkülönítményen" belül, saját bevallása szerint ezt szereti a legjobban (sosem gondoltam volna, hogy Bandi bácsi lecsúszhat a dobogó tetejéről...).
A Kati-torna valójában egyfajta, az idegrendszer érését elősegítő mozgásterápia. A csecsemőkori mozgásmintákból (forgás, kúszás, mászás...) indulva fejleszti a fejlődéstani nagymozgásokat, és csak ezután a finommotorikát (ami az előzőek hatására amúgyis hatalmas lendülettel kezd fejlődni, legalábbis Boldinál ezt tapasztaltam).
Kati nagy hangsúlyt fektet a gyerekek egyensúlyérzékének javítására, a motoros területen kívül (ill. ezekhez társítva) fejleszti a térben, időben ill. saját testen való tájékozódást, emlékezetet, beszédészlelést, ritmusérzéket, megerősíti a kéz/láb dominanciát...
Év elején körbekérdeztem az illetékes szülőket, hogy érdemes-e Kati-tornára járatni a kölköt. 10/10 ezt a választ adta:
"Amióta gyerek Kati-tornára jár, szárnyal. Nem tudom pontosan mi folyik ott, de otthon egyre ügyesebb, jobban képes koncentrálni a feladataira, nyugodtabb, végre elkezdett rajzolni, állandóan mondókákat motyog, közben tapsol, guggol...."
Év elején Kati felmérte Boldit, és személyre szabottan megkezdődhetett a közös munka, amit mindkét fél élvez.
Boldi ezt is, mint minden mást teljes erőbedobással csinálja, de az én okos Bobekom rájött arra, hogy itt nem a gyorsaság számít.
-Mama, direkt nem sietek, a Kati azt dicséri meg a legjobban, aki a leglassabb, figyelj csak?!?!
Igen-igen itt az alaposságon a hangsúly!

A videón Boldi épp egy "mozgás-kottán" halad végig:




Szóval, ha pl. egy gyerek keze ügyetlen, csúnyán rajzol, nem feltétlen ceruzát kell a kezébe adni, és erőltetni azt, ami nem megy (finommotorika), hanem forgatni, kúszatni, mászatni, ugra-bugra...., és láss csodát a keze egyre ügyesebb lesz! Nincs ebben semmi trükk, ez tiszta tudomány :-)!

3 megjegyzés:

Névtelen írta...

Ez így van, mindig vissza kell menni addig a szintig, amit még tud a gyerek, sose magasabb életkor felé kell elkezdeni fejleszteni, mindig a kisebb korosztály feladataival kezdik. Ha a finommotorikája nem elég ügyes, akkor előbb a nagymozgásokhoz kell visszatérni, amik mennek, és azt kell fejleszteni. És sose lehet csak egy területet fejleszteni. Mi is így tanultuk.:)

Helyesek a fiúk, remélem Vp gyorsan gyógyul!

Szilvi

Névtelen írta...

Én is láttam annak idején, hogy milyen hatékony (és élvezetes!) tud lenni a gyerekek számára egy ilyen fejlesztő torna! Nagyon jó, hogy Boldinak kitaláltátok ezt az elfoglaltságot!!!

Sok puszi,
Kriszti

Dóri írta...

Igen-igen! Hú, Kriszti, szerintem volt pár óra, ahol együtt hallgattuk a fejtágítást ezügyben :-)...
A nagymozgások, forgatás, egyensúly-fejlesztés olyan alsóbb területeket ingerelnek az agyban, amelyek projektálnak a felsőbb régiók felé....., így "fejleszt" más területet is. Ez most nem a legpontosabb megfogalmazás, de tényleg az alapoktól kell kezdeni, bár furán hangzik, hogy írni nem tud, a szakember pedig úszik vele, forgatja, lovagol...